Mateřská škola Pardubice, K Polabinám 626
ŠKOLNÍ ŘÁD Č.j.: 97 /20 Účinnost od: 1. 9. 2023
Úvodní ustanovení
Obsah školního řádu je vymezen zákonem č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (tzv. „Školský zákon“) a jeho změnou zákonem č. 472/Sb. Ve znění pozdějších přepisů a novel, dále vyhláškou č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání, její novelizací vyhláškou č. 43/2006 Sb. a vyhláškou č. 214/2012 sb. ve znění pozdějších předpisů a jinými souvisejícími normami, např. zákonem č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví, vyhláškou č. 107/2005 Sb. o školním stravování, zákonem č. 117/1995 Sb. o státní sociální podpoře ve znění pozdějších předpisů, kterým se upřesňují vzájemné vztahy mezi dětmi, jejich zákonnými zástupci a zaměstnanci školy podle konkrétních podmínek uplatněných v MŠ Pardubice, K Polabinám 626. Je závazný pro zaměstnance školy a zákonné zástupce dětí.
Adresa: Mateřská škola Pardubice, K Polabinám 626
Zřizovatel: Statutární město Pardubice
Zaměstnavatel: Mateřská škola Pardubice, K Polabinám 626
Ředitelka školy: Mgr. Miloslava Mňuková
Zástupkyně školy: Ivana Buderová
IČ: 60 15 73 21
Telefon: 466 501 254, 734 516 379
ID datové schránky: 97tgiyw
e-mail: mskpolabinam@volny.cz
webové stránky: mskpolabinam.cz
Vydal: Mgr. Miloslava Mňuková, ředitelka MŠ Pardubice, K Polabinám 626
1. Základní práva a povinnosti dětí přijatých k předškolnímu vzdělávání
Každé přijaté dítě má právo:
Každé dítě je vychováváno, vedeno – jeho povinnosti:
2. Základní práva zákonných zástupců dětí
Zákonní zástupci mají právo:
3. Povinnosti zákonných zástupců
1. Zákonní zástupci dětí (případně osoby pověřené k přebírání dětí z MŠ) jsou povinni:
a) řídit se Školním řádem a respektovat další vnitřní předpisy školy
b) zajistit, aby dítě docházelo do mateřské školy zdravé, při příchodu do mateřské školy bylo vhodně a čistě upraveno (hrací kalhoty, tričko, pevné plné přezůvky s protiskluzovou podrážkou)
c) informovat mateřskou školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání dítěte
d) informovat neprodleně (nejpozději do doby opuštění objektu mateřské školy) učitelku o úrazu dítěte, který se stal po převzetí dítěte od učitelky v objektu školy (šatna, školní zahrada apod.)
e) předávat do MŠ dítě zdravé (bez zvýšené teploty, zvracení, průjmu, bolestí břicha, bez známek infekčního onemocnění, výskytu vší a dítě nezraněné - např. s velkým rozsahem šití tržné rány, dlahou, sádrou na končetinách apod.); vyskytne-li se u dítěte infekční onemocnění, neprodleně tuto skutečnost ohlásit mateřské škole
f) při převzetí dítěte z MŠ od učitelky zkontrolovat zdravotní stav dítěte (možný úraz, poranění dítěte – boule, modřina apod.) a bez zbytečného odkladu (nejpozději do doby opuštění objektu mateřské školy) informovat učitelku; na pozdější upozornění či stížnosti nebude ze strany MŠ brán zřetel
g) přihlásit své dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání (od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku)
2. Na vyzvání ředitelky mateřské školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte.
3. Sdělit důvody nepřítomnosti dítěte.
4. Ve stanoveném termínu hradit úplatu za předškolní vzdělávání a stravné na účet školy.
5. Oznamovat mateřské škole údaje o dítěti v rozsahu uvedeném ve školském zákoně k provedení školní matriky.
6. Zákonní zástupci jsou povinni předat dítě osobně učitelce, teprve potom mohou opustit školu, neposílat je samotné a rodiče nesmí odvádět dítě ze třídy bez vědomí učitelky.
7. Včas oznámit ředitelce školy skutečnost o odkladu školní docházky jejich dítěte a předat jí Rozhodnutí o odkladu povinné předškolní docházky, vyjádření PPP a odborného lékaře nebo klinického psychologa.
8. Zákonný zástupce má povinnost řídit se Školním řádem a Vnitřním řádem školní jídelny a respektovat další vnitřní předpisy školy.
9. Z důvodu GDPR nepodáváme informace telefonicky ani neumožňujeme dětem hovořit se zákonnými zástupci.
10. Opatření vzhledem ke COVID - 19
4. Pravidla vzájemných vztahů zákonných zástupců se zaměstnanci MŠ
1. Všichni zaměstnanci školy, děti a jejich zákonní zástupci se vzájemně respektují, dbají o vytváření partnerských vztahů podložených vzájemnou úctou, důvěrou a spravedlností.
2. Vzájemné vztahy mezi zaměstnanci školy a dětmi, nepřímo i zákonnými zástupci dětí, musí vycházet ze zásad vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti.
3. Všichni zaměstnanci školy, děti a jejich zákonní zástupci dbají o dodržování základních společenských pravidel a pravidel slušné a zdvořilé komunikace.
4. Informace, které zákonný zástupce poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o dítěti (zdravotní způsobilost …), jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
5. Učitelky vydávají dětem a jejich zákonným zástupcům pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s plněním školního vzdělávacího programu, školního řádu a dalších nezbytných organizačních opatření.
II. UPŘESNĚNÍ VÝKONU PRÁV A POVINNOSTÍ ZÁKONNÝCH ZÁSTUPCŮ
1. Přebírání dětí od zákonných zástupců a předávání dětí zákonným zástupcům
1. Zákonní zástupci v době určené pro příchod dětí do mateřské školy předávají dítě učitelkám ve třídě MŠ. Učitelka odpovídá za dítě od jeho příchodu do mateřské školy a předání zákonnými zástupci učitelce až do jeho odchodu domů.
2. Zákonní zástupci si přebírají dítě po skončení jeho vzdělávání od učitelky mateřské školy ve třídě, popřípadě na zahradě mateřské školy, a to v době určené mateřskou školou k přebírání dětí zákonnými zástupci. Z bezpečnostních důvodů se zákonní zástupci ani jiné osoby nesmí bez předchozího souhlasu učitelky či vedení školy samostatně pohybovat v prostorách školy a ŠZ. Zákonní zástupci, popřípadě osoby pověřené k převzetí dítěte, se po vyzvednutí dítěte nezdržují v mateřské škole déle než je nezbytné a opustí neprodleně areál školy.
3. Rodiče nesmí odvádět děti ze třídy bez vědomí učitelky.
4. V případě, že je se zákonnými zástupci dítěte dohodnuta individuální délka jeho pobytu v mateřské škole nebo v dalších mimořádných případech (návštěva lékaře, rodinné důvody apod.) bude s nimi i samostatně dohodnut způsob přebírání dítěte ke vzdělávání a jeho předávání po ukončení vzdělávání.
5. Učitelka vydá dítě pouze zákonným zástupcům. Zákonní zástupci dítěte mohou pověřit jinou osobu pro jeho přebírání a předávání při vzdělávání v mateřské škole. Vystavené písemné pověření podepsané zákonnými zástupci dítěte (Zmocnění) předají zákonní zástupci učitelce, případně ředitelce mateřské školy. Bez tohoto Zmocnění nesmí učitelky předat dítě jiné osobě, než zákonným zástupcům.
6. Pokud si pověřená osoba nevyzvedne dítě do stanovené doby, postupuje učitelka následovně:
a) pokusí se pověřené osoby kontaktovat telefonicky
b) informuje telefonicky ředitelku školy
c) kontaktuje OSPOD a ve spolupráci s Policií ČR předá dítě pracovníkovi OSPOD k zajištění další péče
Opakované pozdní vyzvedávání dítěte z mateřské školy bez mimořádných důvodů je považováno za narušování provozu mateřské školy a může být důvodem k ukončení předškolního vzdělávání podle § 35 zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona.
2. Způsob informování zákonných zástupců dětí o průběhu jejich vzdělávání a jejich výsledcích
1. Zákonní zástupci se mohou informovat o cílech, zaměření, formách a obsahu vzdělávání ve Školním vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (ŠVP PV), který je uložen v každé třídě MŠ.
2. Zákonní zástupci se mohou průběžně informovat u učitelů o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte.
3. Zákonní zástupci mohou dávat náměty k další činnosti a práci s dětmi.
4. Zákonní zástupci mají právo požádat o odbornou spolupráci s učitelkou a ředitelkou MŠ.
5. Informace rodičům podáváme osobně, ne telefonicky.
6. Informování zákonných zástupců dětí o mimořádných školních a mimoškolních akcích:
a) Pokud mateřská škola organizuje a pořádá akce, jako jsou výlety, exkurze, divadelní a filmová představení pro děti, besídky, dětské dny apod., informuje o tom v dostatečném předstihu zákonné zástupce dětí prostřednictvím písemného upozornění umístěného na nástěnkách v šatně nebo na webových stránkách MŠ.
b) V případě, že součástí akcí uvedených v bodě 5.a) bude i finanční příspěvek rodičů, vyžádá si mateřská škola souhlas zákonných zástupců s účastí dítěte na takovéto akci.
3. Omlouvání dětí, odhlašování ze stravování
1. Nepřítomnost dítěte zákonný zástupce oznámí v MŠ den předem nebo nejpozději do 7,30 hod v daný den osobně nebo telefonicky; omlouvat děti lze i zanecháním vzkazu na záznamníku či sms zprávou.
2. Pozdější příchody, odchody, návštěvy lékaře apod. lze domluvit s učitelkou předem a pro děti bude strava zajištěna.
3. Konkretizace způsobu omlouvání dětí zákonnými zástupci z každodenního vzdělávání a způsobu informování o jejich zdravotním stavu:
a) Při předávání dítěte ke každodennímu vzdělávání v mateřské škole informuje zákonný zástupce dítěte přejímající učitelku o případných menších zdravotních obtížích dítěte, které by mohly mít vliv na omezení jeho činnosti při vzdělávání.
b) Zákonní zástupci dítěte informují mateřskou školu o každé změně zdravotní způsobilosti dítěte, o větších zdravotních potížích a dalších závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání dítěte.
4. Delší nepřítomnost (2 týdny a více) je třeba oznámit ředitelce mateřské školy, prostřednictvím omluvenky.
5. Omlouvání nepřítomnosti dítěte plnícího povinnou předškolní docházku:
a) nepřítomnost dítěte musí omluvit pouze zákonný zástupce dítěte – osobně nebo telefonicky do MŠ a následně doložit písemně na dané třídě do Omluvného listu
b) omluvit dítě je nutné vždy
c) ředitelka může požadovat doložení důvodů nepřítomnosti, zákonný zástupce je povinen doložit nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy (př. potvrzení od ošetřujícího lékaře).
d) v případě neomluvené absence nebo zvýšené omluvené absence informuje třídní učitelka ředitelku školy a ta při pokračující absenci zašle oznámení o nepřítomnosti dítěte orgánu sociálně-právní ochrany dětí (§ 34a odst. 4) školského zákona. Pokud je proveden pohovor, je vždy udělán zápis a podepsán všemi zúčastněnými.
4. Úhrada úplaty za vzdělání
1. Úplata za částečnou úhradu neinvestičních nákladů MŠ je hrazena dle písemné dohody s rodiči, nejpozději však do patnáctého stávajícího měsíce hotově nebo převodem na účet mateřské školy - viz. Směrnice o stanovení úplaty za předškolní vzdělávání.
2. Úhrada se provádí hotově u vedoucí školní jídelny či na účet MŠ. Termín platby je včas
ohlášen a umožněn 1krát měsíčně.
3. Ředitelka MŠ se může dohodnout se zákonnými zástupci ze závažného důvodu na jiném termínu platby.
4. Aktuální výši úplaty stanoví ředitelka MŠ na daný školní rok a je sdělena zákonným zástupcům na informační tabuli v MŠ nejpozději do 30. června předcházejícího školního roku.
5. Rodiče musí dodržovat termín placení úplaty i v případě nepřítomnosti svého dítěte v MŠ. Neplacení úplaty či opakované nedodržení termínu úplaty může být důvodem k ukončení docházky dítěte do MŠ.
6. Zákonní zástupci mohou písemně požádat o osvobození. O osvobození rozhoduje ředitelka školy.
Osvobozen od úplaty bude rodič, který je:
a) zákonný zástupce dítěte, který pobírá opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi
b) zákonný zástupce nezaopatřeného dítěte, pokud tomuto dítěti náleží zvýšení příspěvku na péči
c) rodič, kterému náleží zvýšení příspěvku na péči z důvodu péče o nezaopatřené dítě, nebo
d) fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a z důvodu péče o toto dítě pobírá dávky pěstounské péče
pokud tuto skutečnost prokáže ředitelce mateřské školy.
5. Úhrada stravného
1. Podle Vyhlášky č. 14/2005 sb., v platném znění se dítě, které je přítomno v době podávání jídla v MŠ, stravuje vždy.
2. Zálohu stravného jsou zákonní zástupci povinni uhradit do 25. dne předcházejícího měsíce hotově nebo převodem na účet, vyúčtování záloh se provádí dvakrát ročně, tj. k 31. 12. a k 31.8.
3. Ředitelka MŠ se může dohodnout se zákonnými zástupci ze závažného důvodu na jiném termínu platby.
4. Opakované nezaplacení úplaty za školní stravování v termínu může být důvodem k ukončení docházky dítěte do MŠ.
5. Neomluvenému dítěti se započítává stravné; první den nepřítomnosti z důvodu náhlého onemocnění je možnost odběru jídla do vlastních jídlonosičů od 11:00 do 11:15 hod. v hospodářském pavilonu.
6. Pobývání zákonných zástupců v MŠ
1. Zákonným zástupcům je umožněn vstup do všech prostor MŠ, ve kterých pobývají jejich děti, mohou děti sledovat v průběhu celého dne, mohou se zapojit do činnosti dětí, pomoci dítěti při jeho adaptaci v MŠ.
2. Během pobytu v MŠ se zákonní zástupci řídí školním řádem a dodržují stanovenou organizaci provozu MŠ a vnitřní režim MŠ.
Podpůrná opatření 1. stupně uplatňuje škola i bez doporučení školského poradenského zařízení (ŠPZ). Podpůrná opatření 2. – 5. stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ. Podmínkou poskytování podpůrného opatření 2. – 5. stupně je vždy předchozí písemný souhlas zákonného zástupce dítěte.
Mateřská škola vytváří podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti, případně zajistí realizaci stanovených podpůrných opatření ŠPZ pro podporu nadání v rozsahu 1. – 4. stupně podpory.
8. Distanční vzdělávání
Mateřská škola poskytuje vzdělávání distančním způsobem pro děti, pro které je předškolní vzdělávání povinné, pokud je v důsledku krizových nebo mimořádných opatření (například mimořádným opatřením KHS nebo plošným opatřením MZd) nebo z důvodu nařízení karantény za předpokladu, že chybí většina dětí třídy, která je organizována výlučně pro tyto děti, nebo chybí většina těchto dětí z celé mateřské školy nebo z celého odloučeného pracoviště.
Distanční vzdělávání bude přizpůsobeno podmínkám mateřské školy a podmínkám dětí.
III. UPŘESNĚNÍ PODMÍNEK PRO PŘIJÍMÁNÍ DĚTÍ DO MŠ
1. Přijímací řízení:
1. Do MŠ jsou zpravidla přijímány děti od 3 do 6 let věku na základě vyřízení písemné žádosti rodičů.
2. Zápis k předškolnímu vzdělávání probíhá dle dohody se zřizovatelem v období od 2. do 16. května. Přesný termín, místo a čas jsou včas oznámeny prostřednictvím plakátů a na webových stránkách MŠ a zřizovatele.
3. Na základě žádosti zákonného zástupce vydává ředitel mateřské školy ve správním řízení rozhodnutí o přijetí/nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, a zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.
4. O přijetí dítěte do MŠ rozhoduje ředitelka ve správním řízení dle stanovených kritérií přijímacího řízení, která budou oznámena při zápisu.
5. Dítě je přijímáno k celodenní docházce, pokud se ředitelka se zákonným zástupcem nedohodne jinak.
6. MŠ může přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným očkováním, kromě dětí plnící si povinnou předškolní docházku.
7. Přednostně jsou do MŠ k předškolnímu vzdělávání přijímány děti v posledním roce před zahájením školní docházky a děti s odkladem školní docházky.
8. Děti mohou být přijímány do MŠ i v průběhu roku, pokud to kapacita 156 dětí v MŠ dovoluje.
9. Rozhodnout o přijetí může ředitelka MŠ i na dobu určitou – zkušební dobu tří měsíců, a to v případě, není-li při zápisu do MŠ zcela zřejmé, do jaké míry se bude dítě schopno přizpůsobit podmínkám MŠ.
2. Ukončení docházky:
Ředitelka MŠ může po předchozím písemném upozornění zákonného zástupce dítěte rozhodnout ve správním řízení o ukončení předškolního vzdělávání jestliže:
3. Individuální vzdělávání:
4. Povinné předškolní vzdělávání
5. Evidence dítěte (školní matrika):
1. Po přijetí dítěte do MŠ předají zákonní zástupci ředitelce MŠ vyplněný Evidenční list dítěte a Přihlášku ke stravování.
2. Informace o dětech vedené ve školní matrice jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu školy, oprávněné orgány státní správy a samosprávy a pro potřebu uplatnění zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
IV. PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM MŠ
1. MŠ je zřízena jako škola s celodenním provozem od 6,00 do 17,00 hodin, MŠ je šestitřídní. 2. Děti přicházejí do MŠ zejména od 6,00 do 8,00, poté se škola z bezpečnostních důvodů zamyká. Po předchozí domluvě s učitelkou lze přivést dítě do MŠ kdykoliv podle potřeby rodiny. Rodiče použijí zvonek u dveří třídy.
3. Denní řád je flexibilní, jeho aktuální denní náplň vychází z pedagogické analýzy situace a vzdělávacích potřeb dětí. Děti přicházejí od 6,00 na červenou třídu, poté si je v 7,00 odvádějí jejich p. učitelky do své kmenové třídy. Dopolední svačina je 8,00 – 9,15, poté mají děti za příznivého počasí 2h pobytu venku. Obědy se vydávají od 11,25 (postupně od nejmenších dětí až k předškolním dětem) ve 12,00. Odpolední svačina je od 14,15 – 15,00. Odpoledne se děti scházejí buď na zahradě MŠ nebo jsou děti z červené a fialové třídy od 16,00 na žluté třídě a děti z modré a oranžové třídy od 16,00 na zelené třídě. Od 16,30 se všechny děti ze všech tříd sejdou na žluté třídě. Stanovený denní řád se mění v případě mimořádných aktivit, jakými jsou výlety, exkurze, divadelní a filmová představení pro děti, slavnosti apod
4. Rodič je povinen osobně předat dítě paní učitelce, teprve pak může opustit školu.
5. Rodiče včas oznámí učitelce jakoukoli změnu, která se dítěte týká – změna bydliště, telefonu, zaměstnání rodičů apod.
6. Do MŠ patří pouze děti zcela zdravé. Učitelky mají právo, v zájmu zachování zdraví ostatních dětí, nepřijmout do MŠ dítě s nachlazením či jiným infekčním onemocněním. Vyskytne-li se u dítěte infekční onemocnění, rodiče tuto skutečnost neprodleně oznámí ředitelce či učitelce MŠ.
7. Při příznacích onemocnění dítěte v době pobytu v MŠ (teplota, zvracení, bolesti břicha aj.) jsou rodiče ihned telefonicky informováni a vyzváni k zajištění další zdravotní péče o dítě.
8. Učitelka má právo požadovat od rodičů dítěte lékařské potvrzení o ukončení nemoci dítěte nebo souhlas lékaře s jeho návratem do kolektivu dětí, pokud dítě stále jeví příznaky onemocnění. Děti nemocné se samy necítí dobře, běžný režim je pro ně zátěží a zároveň přenášejí infekci na další zdravé děti v kolektivu i na učitelky. Učitelky nejsou oprávněny podávat dětem žádné léky.
9. Učitelky odpovídají za děti od doby, kdy dítě převezmou od rodičů nebo jimi pověřených zástupců až do doby, kdy je opět rodičům nebo zástupcům předají.
10. V případě, že poklesne počet dětí v jedné třídě na 10 a méně bude tato třída z ekonomických důvodů sloučena s další třídou mateřské školy.
11. Podmínky pro poskytování školního stravování dětí jsou upřesněny ve Vnitřním řádu ŠJ. Otázky týkající se stravování projednávají rodiče s vedoucí školní jídelny MŠ (viz. Vnitřní řád školní jídelny):
- ke stravování je dítě přihlášeno Přihláškou ke stravování do MŠ
- vyúčtování stravného se provádí pololetně
- neomluvenému dítěti se vždy započítává plné stravné za tento den
12. Provoz MŠ bývá přerušený v měsíci červenci a srpnu, zpravidla na 6 týdnů podle harmonogramu zřizovatele – termín je vyvěšen v jednotlivých třídách MŠ a v hospodářském pavilonu nejméně dva měsíce předem. Převody dětí si zajišťují rodiče sami. V době vánočních prázdnin je MŠ vždy uzavřena.
13. Děti v MŠ jsou pojištěny proti krádeži a úrazu u pojišťovny Kooperativa. Toto pojištění je platné pro všechny akce, které MŠ pořádá, včetně škol v přírodě.
14. MŠ neodpovídá za úraz dítěte v budově nebo na pozemku zahrady MŠ, jestliže k němu došlo po předání dítěte zákonným zástupcům či jiné pověřené osobě.
15. Před vstupem do třídy se z hygienických důvodů přezouváme.
16. Děti si do MŠ přinesou bačkorky na přezutí – ne pantofle, oblečení do třídy a na pobyt venku, pyžamko s našitým poutkem. Vše řádně podepsané. Hygienické potřeby podle požadavků učitelek na třídě. Doporučujeme dát menším dětem i náhradní prádlo pro případ potřeby (počůrání, promáchání). Podporujte a umožňujte dětem rozvoj jejich samostatnosti v oblékání: zástěrky na zapínání vpředu, bačkorky bez tkaniček, dostatečná velikost bot i oblečení pro pohodu dětí.
17. MŠ neručí za klenoty ani drahé hračky, které si dítě přinese do MŠ. Proto je dětem ani z bezpečnostních důvodů nedávejte.
18. Jednou za 14 dní si rodiče odnesou domů pyžamka na vyprání, dle potřeby i dříve. MŠ zajišťuje výměnu lůžkovin 1krát za tři týdny, výměnu dětských ručníků a prostírání jednou týdně, dle potřeby i častěji. Každé dítě má svůj hřeben označený značkou.
19. Předškolní vzdělávání dětí probíhá dle ŠVP PV „Duhový svět“.
20. MŠ organizuje školní výlety a další akce související se vzdělávací činností školy.
21. Stanovený denní režim může být pozměněn v případě, že to vyplývá ze Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a v případě výletů, škol v přírodě, divadelních představení pro děti, exkurzí, dětského dne apod
22. Opatření školy v souvislosti s možným výskytem COVID -19: pokud dítě během pobytu v mateřské škole vykazuje některý z možných příznaků COVID-19, bude umístěno do samostatné místnosti („izolační místnost“). Škola bude ihned kontaktovat zákonné zástupce dítěte k okamžitému vyzvednutí dítěte ze školy. Aktuální informace související s COVID – 19 budou uveřejněny na webových stránkách mateřské školy a na hlavní nástěnce MŠ.
V případě uzavření (karanténa) nebo omezení provozu mateřské školy bude zákonným zástupcům odeslán hromadný email.
První pomoc a ošetření
1. Všichni zaměstnanci jsou povinni okamžitě poskytovat první pomoc při jakémkoliv úraze, v případě potřeby přivolají lékařskou pomoc, v nezbytně nutném případě zajistí převoz zraněného do zdravotnického zařízení. Zároveň jsou povinni bezodkladně informovat ředitele školy. Zákonní zástupci jsou bezodkladně vyrozuměni.
3. V případě školního úrazu je učitelka povinna zajistit prvotní ošetření dítěte, v případě nutnosti i následné lékařské vyšetření či ošetření. Učitelka je rovněž zodpovědná za ohlášení úrazu vedení školy a zapsání do Knihy úrazů v ředitelně.
4. Zákonní zástupci dbají na bezpečnost, pořádek a klid ve všech prostorách školy, nenechávají své děti pobíhat po schodech, lézt po zábradlí nebo se po zábradlí klouzat.
5. Dětem není dovoleno nosit do MŠ předměty ohrožující jejich zdraví. Nepřípustné jsou především předměty propagující násilí jako (nože, meče, pistole apod.). Nedoporučujeme nosit ani cennosti (zlaté řetízky, drahé hračky apod.). V opačném případě nenese škola žádnou odpovědnost za jejich ztrátu či poškození.
6. Ředitel školy, kterému byl úraz dítěte ohlášen, zajistí, aby byly objektivně zjištěny a případně odstraněny příčiny úrazu.
V. PODMÍNKY ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ DĚTÍ A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY A PŘED PROJEVY DISKRIMINACE, NEPŘÁTELSTVÍ NEBO NÁSILÍ
1. Péče o zdraví a bezpečnost dětí při vzdělávání
1. Dohled nad bezpečností dětí po celou dobu jejich vzdělávání v MŠ vykonávají učitelky školy a to od doby převzetí dítěte od zákonného zástupce až do jeho předání zákonnému zástupci.
2. MŠ se z bezpečnostních důvodů zamyká v době od 8,00 hod – 12,00 hod a od 12,30 – 14,15 hod.
3. K zajištění bezpečnosti dětí při běžném pobytu mimo území MŠ může na jednu učitelku připadat nejvýše 20 dětí.
4. Při specifických činnostech, například sportovních, výletech apod. bude o bezpečnost dětí pečovat navíc další učitelka, ve výjimečných případech jiná zletilá osoba, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovním vztahu k MŠ.
2. Zásady bezpečnosti při práci s dětmi
před cvičením dětí a dalšími pohybovými aktivitami, které probíhají ve třídách nebo ve venkovních prostorách areálu MŠ kontrolují učitelky, zda prostory jsou k těmto aktivitám dostatečně připraveny, odstraňují všechny překážky, které by mohly vést ke zranění dítěte a při použití tělocvičného náčiní a nářadí kontrolují jeho funkčnost a bezpečnost
při aktivitách rozvíjejících zručnost a výtvarné cítění dětí, při kterých je nezbytné použít nástroje, které by mohly děti zranit, jako jsou nůžky apod. učitelky dětem věnují zvýšenou pozornost.
3. Další bezpečnostní opatření
1. V celém areálu MŠ platí zákaz kouření, používání elektronických cigaret, konzumace alkoholu a jiných návykových látek a používání i dobíjení nepovolených elektrických spotřebičů.
2. V prostorách školy si odkládají osobní věci zaměstnanci i děti na místa, která jsou k tomu určena.
3. V budově MŠ je zákaz jízdy na kolečkových bruslích a vjíždění s kočárky do šaten. V celém objektu MŠ, včetně školní zahrady je přísný zákaz vodění psů a jiných zvířat, jízdy návštěvníků MŠ na koloběžkách, kolech apod. Kola uložená ve stojanu je nutné zamykat!
4. Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
1. Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i vzdělávací působení na zdravý způsob života. V rámci ŠVP PV jsou proto děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejich věku a schopnostem vedeny k pochopení a porozumění dané problematiky seznamování s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video), patologického hráčství, vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování. Jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
2. V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí sledují učitelé MŠ vztahy mezi dětmi ve třídním kolektivu s cílem řešit případné problémy mezi dětmi již v jejich počátcích a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.
3. Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pracovníky MŠ a mezi učitelkami a zákonnými zástupci dětí.
4. V rámci ŠVP PV formou programů Preventivní výchovy (Minimální preventivní program) v MŠ a programů Městské policie jsou proto děti nenásilnou formou (hry, hromadné aktivity) seznamovány s různým nebezpečím (kouření, počítače, televize, video, vandalismus, kriminalita), jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
5. Učitelky sledují chování dětí a případné projevy diskriminace ve třídních kolektivech, nepřátelství a násilí bezprostředně řeší ve spolupráci se zákonnými zástupci dětí, popřípadě za pomoci školských poradenských center (PPP, SPC).
VI. ZACHÁZENÍ S MAJETKEM MATEŘSKÉ ŠKOLY
1. Při pobytu dítěte v MŠ zajišťují učitelky, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek MŠ.
2. Pokud dítě úmyslně poškodí nebo zničí majetek MŠ, jsou rodiče povinni cenu poškozeného majetku MŠ uhradit.
3. Po dobu pobytu v prostorách MŠ jsou zákonní zástupci povinni chovat se tak, aby nepoškozovali majetek MŠ a v případě, že zjistí jeho poškození, nahlásili tuto skutečnost neprodleně učitelce školy.
4. Ve vnitřních i vnějších prostorách školy platí přísný zákaz kouření, požívání konzumace alkoholu a jiných návykových látek a používání i dobíjení nepovolených elektrických spotřebičů.
5. V prostorách školy si odkládají osobní věci zaměstnanci i děti na svá místa, která jsou k tomu určena.
Závěrečná ustanovení
Seznámení se školním řádem a jeho dodržování je závazné pro rodiče (zákonné zástupce) a zaměstnance školy. Školní řád je zveřejněn v šatnách jednotlivých tříd a na webových stránkách školy www.mskpolabinam.cz. O jeho vydání a obsahu jsou zákonní zástupci dětí informováni na webových stránkách a schůzkách rodičů.
Platnost a účinnost
Tento školní řád vstupuje v platnost po projednání na pedagogické radě konané
dne 29. 8. 2023 a to s účinností od 1. 9. 2023.
Mgr. Miloslava Mňuková
ředitelka mateřské školy
Hold on please…
It will only take a second.